Realitný blog

Postrehy, nápady, tipy, triky, príbehy z praxe, slová od srdca, na rovinu a veľa iného, ale najmä o realitnom trhu a tak...


Zvädnuté nehnuteľnosti

Napadla ma alegória. Analógia. Alebo jednoducho podobenstvo. Neviem, ktorý výraz je správnejší, nie som až taký suvenír. Asi takto: Môže sa pokaziť nehnuteľnosť ako potraviny?


Z obchodného hľadiska áno. Predaj nehnuteľností má mnohé podobné obchodné zákonitosti ako napríklad predaj potravín. Čo rozhoduje o tom, ako rýchle sa daná potravina predá? Kvalita? Cena? Vzhľad? Viditeľnosť? Veľkosť? Odporúčanie? Obal? Obchod v ktorom sa predáva? Či iné?

Odpoveď je, že všetko. Všetky tieto faktory skutočne rozhodujú o tom, ako rýchle a za akú dobrú cenu predáte ovocie, zeleninu, mäso, syr, ryby a iné, pretože v dobrom obchode, ľudia nakupujú preto, lebo nakupujú kvalitný tovar, v čistom nepoškodenom obale, z bohatého výberu, často na základe odporúčania a v ideálnej veľkosti pre nich. Pokračujem. Predajú sa však aj hnedé banány, aj výrobky, ktorým končí záruka, aj s poškodeným obalom, ale za oveľa menej ako tie čerstvé. A predá sa aj tá najdrahšia delikatesa, ale nie každý deň tona. Jednoducho povedané, všetko má svoju hodnotu, teda určitú cenu. Samozrejme, že každý predajca, chce zarobiť čo najviac a každý kupujúci nakúpiť čo najvýhodnejšie.

Zoberme si, že napríklad samopestovateľ ovocia a zeleniny nemá kapacity, priestor, ani čas, možnosti, ani schopnosti, aby dopestovanú úrodu predal sám.

Ale najprv sa o to pokúsi. Aby zarobil čo najviac, dá vyššiu cenu, než konkurencia, alebo len jeho sused. Sused úrodu predá, s kupujúcim sa často dohodne aj na nižšej sume, len aby spravil stále dobrý obchod. Milý samopestovateľ stále nič, síce sa zastavilo pár ľudí, ale vidia, že vedľa je porovnateľná kvalita za nižšiu cenu, preto idú nakúpiť tam. A tak čaká a čaká a ovocie a zelenina vädne a vädne.

Teraz trochu inak. Milý samopestovateľ sa dohodne s viacerými predajňami, cena jeho ovocia a zeleniny zostane však vysoká, ale nemusia mu platiť za výkup, môžu jeho tovar predávať, ešte si môžu dať aj maržu, akú chcú. Tí kvázi ešte šikovnejší, si dokonca zjednávajú, aj akú majú mať predajne maržu. Čo sa stane? Opäť to isté. Čaká a čaká, tovar vädne a vädne. Skúsi teda tovar vyexpedovať do ďalších a ďalších obchodov. Stále však žiadny výsledok, naopak jeho tovar putuje nižšie a nižšie, prípadne niektoré predajne ho priamo vrátia majiteľovi, pretože už im začína v obchode zavadzať. Vedia o ňom už takmer všetci, ktorí si ho potrebovali nakúpiť, každý si ho poobzeral, ohmatal a nechal tak, pretože cena.

A teraz ako v prvom, tak aj v druhom prípade začne chápať, že cena je príliš vysoká a začne ju znižovať, stále nie však dostatočne, preto sa stále nedarí. Zúfalý, aby mu tovar nezostal na krku, cenu opäť zníži, jedna predajňa si však všimne, že iná ju má lacnejšiu, preto ju svojvoľne zníži, tretia si to všimne tiež, preto podlezie ešte aj tú druhú, štvrtá aspoň zavolá, aby aspoň dorovnala najnižšiu ponuku, vidí to opäť prvá, opäť podlezie druhú, tretiu aj štvrtú a tak si ovocie aj zelenina začne žiť vlastným cenovým životom, ale máloktorá z predajní sa bude starať o to aby všetko vyzeralo čerstvo, aby mal tovar dobré miesto na regáloch. Pretože väčšina už vie, že prípadný záujemcovia, buď už nakúpili inú zeleninu, alebo jednoducho pôjdu len za najlacnejšou ponukou tejto konkrétnej.  Preto načo marketing, jedinou starosťou predajní sa stáva, dať čo najnižšiu ponuku.

Samopredajca nešťastný, často už ani netuší, za koľko a kde sa jeho tovar predáva. Jeho pôvodná predstava o cene je už minulosťou, teraz má veľký problém predať aj za menej, než za čo predal jeho sused. Z jednej predajne však príde správa, že sa našiel kupujúci. Bohužiaľ však ponúka oveľa nižšiu sumu. Obchodníci mu však vysvetlia, že teraz už viac nedostane. Zvyčajne predá za ďaleko, ďaleko menej, než boli jeho najhoršie obavy, pretože je najvyšší čas, aby sa ovocie a zelenina neskazili.

A to často môže byť rád, že ho niekto počas celého procesu neoklame o všetko, ale to je na dlhšie.

Obchod s nehnuteľnosťami je v mnohom podobný. Nesprávne nastavené ceny, nesprávny postup, zlé rozhodnutia vedú k tomu, že aj nehnuteľnosti sa môžu skaziť a stratiť na hodnote.  Bohužiaľ však veľká časť predávajúcich postupuje rovnako, ako pestovateľ preto mnoho domov, bytov aj pozemkov vädne v ponukách portálov, kancelárií a súkromej inzercii.

A ako správne postupovať? Opäť jednoducho. Či už budem predávať zeleninu, mäso, kozmetiku, hrnce, autá, byt alebo dom, v prvom rade si musím uvedomiť, či na to mám. Či viem odhadnúť správnu cenu, či sa viem dostať k správnym kupujúcim, či ma niekto neoklame, ako mám postupovať, čoho sa vystríhať. Ak nie, nájdem kvalitný dobrý obchod s profesionálnym prístupom, s dobrými referenciami, ktorý mi dokáže vysvetliť, ako čo najlepšie postupovať, akú cenu nastaviť, ktorý sa mi o môj tovar dokáže postarať a hlavne dokáže mi ho predať za tú najlepšiu cenu.



Čítajte viac: https://petovozar.blog.sme.sk/c/300555/Zvadnute-nehnutelnosti.html#ixzz1x2dNvhND

 

 


 

Ano šéfe, realitné menu

 

Pôvodne som chcel napísať strašne dlhý a múdry článok, ale takto to asi bude lepšie. Situácia na realitnom trhu je podobná situácii v gastronómii. Keď ľuďom vyhovujú blafy z vývarovne lacnejšie o pár centov, je to ich voľba.

 

Nechať sa klamať pri províziách/gramáži to isté. Jedávať smažené syry a čiernohorské rezne miesto kulinárskeho zážitku, či predávať, alebo kupovať so strachom z podvodu a trpkým pocitom z celej transakcie detto. Prísť na krásny, šťavnatý stejk, dostať podošvu a nemôcť si poradiť, alebo sa nechať nachytať na lacnejšiu nehnuteľnosť a potom platiť ešte ďalšie poplatky takisto. Byť rád, že sa aspoň najem alebo že vôbec kúpim, či predám a byť radšej ticho, lebo by ma to vyšlo ešte drahšie tiež.

Asi tak. Dá sa pokračovať donekonečna. Ide o to, že obchodovanie v realitách sa dá robiť aj inak. Dobre a chutne. Prospela by nám všetkým relácia, kde by sme sa všetci neustále učili aj kultúre pri obchodovaní s realitami. Bežným klientom, ale aj kanceláriám a maklérom.


 

Čítajte viac: https://petovozar.blog.sme.sk/c/277526/Ano-sefe-realitne-menu.html#ixzz1ii2wW5Os


 

100% prognóza predaja nehnuteľností na rok 2012

 
Vychádzajúc z dlhodobého vývoja cien a pohybu predaja nehnuteľností, kúpnej sily obyvateľstva, celkovej ekonomickej a politickej situácie, rátajúc premenné ako neočakávané udalosti, počítajúc s predvolebnou situáciou a celkovo blbou náladou z nadchádzajúcej recesie, dovolím si tvrdiť nasledovné:

NIEČO SA URČITE PODARÍ PREDAŤ!

Ak sa na prognózu pozrieme pozornejšie a do detailov, môžeme ju rozdeliť regionálne:

V Bratislave, Trnave, Nitre, Banskej Bystrici, Žiline, Košiciach, dokonca aj v Prešove celkom určite, opatrnejší by som bol v prognózach pre Letanovce a Družstevnú ulicu v Malackách.

prípadne na jednotlivé segmenty:

Určite sa predajú nejaké staršie byty, nové byty, rodinné domy, pozemky, obchodné priestory, maringotky, karavany, stany, spacáky, vrecia a noviny. Očakávam zvýšený záujem o uzavreté šachty s teplovodným potrubím a hrobové miesta.

z hľadiska finančného:

Každý do výšky svojho platu, podpory, alebo sociálky. Ťažké sociálne prípady ako poslanci, ministri, ich rodinní príslušníci a známi, rómovia a sponzori politických strán opäť využijú všetky štátne bonusy, čím udržia stabilný pohyb na realitnom trhu.

z hľadiska vývoja cien:

Pre predávajúcich stále málo, pre kupujúcich stále veľa. Tu by som pridal ešte jednu malú poznámočku, ak sa naplnia isté predpovede a príde k hyperinflácii, je dosť možné, že za terajšiu hodnotu trojizbového bytu, si niekedy v septembri kúpite výtlačok novín. Inu, všetko je relatívne.

z hľadiska lokality:

Prím budú hrať opäť lokality s dobrou občianskou vybavenosťou a okolím, t.j. pre najšikovnejších vlastné štvrte s uzavretou cestou, vlastnou bezpečnostnou službou a inými k životu nutnými vecami, pre tých menej šikovných budú stačiť aj dobrí, susedia, nejaký lekár a lekáreň, obchody, prístup na diaľnicu, no a pre niektorých aj menej veterné prostredie s dobrou dostupnosťou zberných surovín a obchodu s jabĺčkovým vínkom.

dispozičného hľadiska:

Kým niektorí sa uspokoja aj s menšími izbami trojpodlažnej novostavbe, stratení na veľkom pozemku, či multifunčnom centre, iným bude málo aj garzónka bez balkóna. Malý tip pre najrýchlejšie rastúci segment zákazníkov: kupujte regionálne noviny, majú lepší formát na zakrývanie.

Nech sa na to pozerám akokoľvek, jednoznačne mi vychádza, že sa táto prognóza určite naplní, ba dokonca ma privádza k ešte smelšej a nech idem aj s kožou na trh, dovolím si zverejniť aj tú:

NIEKTO NA BUDÚCI ROK URČITE NIEČO KÚPI.

 



Čítajte viac: https://petovozar.blog.sme.sk/c/283863/100-prognoza-predaja-nehnutelnosti-na-rok-2012.html#ixzz1ii4SefiM


 

Nepredáte to

 
Užitočná rada. Asi najdôležitejšia pri predaji nehnuteľnosti. Nastavte správnu cenu. Máte síce pekný dom, byt, pozemok, neviemčo..., ale... za tú sumu to nepredáte. Hop, nemusí byť nutne ani pekný. Jednoducho všetko má svoju cenu.

Svoju cenu má aj starší, rozpadnutý dom, aj luxusná hacienda. Aj všetko medzi tým.

Ceny nehnuteľností nevymýšľajú kancelárie, štát ani žiadny regulátor. Ale robia ich ľudia. V jednoduchosti sa dá povedať, že REÁLNA CENA NEHNUTEĽNOSTI je suma za ktorú je predávajúci ochotný predať a kupujúci kúpiť.

Prvá zásadná chyba predávajúcich teda je nesprávne nastavená cena. Požadovaná suma má potom skutočne ďaleko od reálnej. Mýtus že "však najprv skúsme vyššiu cenu, aby sme potom mohli spúšťať" je hneď prvý a najväčší omyl.

Ako to potom dopadá? Nastaví sa vysoká cena. Z kopy potencionálnych záujemcov sa zväčša interesuje len malá skupinka, a aj to len takí, ktorí vlastne len pozerajú. Skutočných kupujúcich daná nehnuteľnosť nezaujíma, lebo PREHĽAD o trhu už majú, jednoducho si už svoje odchodili a odpozerali. Preto ani nezavolajú. Takáto nehnuteľnosť sa stáva zaujímavou skôr pre rôznych špekulantov, ktorí neváhajú za ňu ponúknuť polovicu, či tretinu jej skutočnej hodnoty. Veď čo môžu stratiť?

Naproti tomu, ak sa nastaví cena reálne, šanca na úspešný predaj rýchle stúpa. Na ponuku reaguje oveľa viac potencionálnych a skutočných záujemcov, ktorí už majú zmapovanú situáciu na trhu a skutočný záujem kupovať, čo nahráva predávajúcemu. Veľa predávajúcich sa bojí, že ak dajú takúto cenu, budú ju ešte musieť vyjednávaním znížiť. Ja hovorím, ani nie! Ak budú traja záujemci s reálnou potrebou danú nehnuteľnosť kúpiť, s trochou šikovnosti sa cena môže znížiť minimálne, alebo vôbec. Naproti tomu, ak je cena príliš vysoká, nemáte jednať s kým. Preto "však skúsim dať vyššiu cenu a uvidím..." Áno, uvidíte. Nepredáte to.

O čom sa však chcel prioritne. Sú aj nehnuteľnosti, kde je ťažšie stanoviť reálnu hodnotu. Preto v záujme ochrany predávajúceho je lepšie nastaviť vyššiu sumu a vyčkať na dopyty. Ak máte behom pár mesiacov pár obhliadok o nehnuteľnosť je potencionálny záujem. Len potencionálny. Ak sa nehnuteľnosť nepredala, je treba niečo spraviť. Skúste hádať, čo?

za      a) osloviť inú, alebo viac kancelárií

za      b) zvýšiť cenu

za      c) kozmeticky znížiť cenu

za      d) reálne upraviť cenu, alebo akceptovať najvyššiu možnú ponuku

Dé je správne. Ak čas ukázal, že daná nehnuteľnosť je v nesprávnej cenovej hladine, nemá veľký zmysel ísť hlavou proti múru. Potencionálni záujemci aspoň nastavia danej nehnuteľnosti zrkadlo. Keď vám päť ľudí z piatich povie, že je to moc, asi je to moc.

Á, bé a cé je však presne to, čo urobí väčšina. Rozhodne sa čakať na svojho princa. Tragédiou je, ak sa medzi tými piatimi objavilaj seriózny záujemca so serióznou ponukou, ale s o relatívne dosť nižšou ponukou ceny, ktorá je však oveľa bližšie reálnej cene, ako ponuka predávajúceho. Predávajúci sa však rozhodne ešte to skúsiť so svojou predstavou. Opäť prejde istý čas, celý proces sa opakuje a nakoniec sa predávajúci rozhodne cenu znížiť. Čo sa stane? No nič.

Obyčajne zníženie ceny opäť nebude dostatočné, preto sa to opäť nepredá. Celý proces sa opakuje a cena sa znižuje opäť. A tak to ide rok, dva, tri a... Tragédiou je to preto, lebo ak mal predávajúci aj seriózneho záujemcu s určitou ponukou, v deviatich z desiatich prípadov môže na to vsadiť, že takúto už nedostane. A teda nepredá.

"Nepredáte to za tú cenu" je teda prvá a najdôležitejšia rada, akú môžete dostať. Môžte si však spraviť podľa seba, ale... Nepredáte to.



Čítajte viac: https://petovozar.blog.sme.sk/c/279077/Nepredate-to.html#ixzz1ii5DuiUh


 

Čím viac kancelárií, tým väčšia šanca predať :-)

 
Jedna z najväčších chýb predávajúcich, ktorá ich oberá o peniaze. Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, bohužiaľ vo väčšine prípadov je to tak. Prečo?

Pretože sú realitné kancelárie a realitné kancelárie. Spoločnú majú jednu vec. Chcú zarobiť. Rozdiel je len v tom, akým spôsobom. Či chcú zarobiť za naozaj dobre odvedenú prácu, alebo im ide len a len o rýchly zisk.

Čo to znamená pre predávajúceho? Svoju nehnuteľnosť ponúkne do desiatich kancelárií. Behom týždňa sa jeho ponuka objaví desťkrát na minimálne desiatich realitných serveroch. To je spolu stokrát. Samozrejme každá s inou cenou. Lebo, každá kancelária chce predať. Každý maklér vie, že prípadný kupujúci zvyčajne zavolá tam, kde je cena najnižšie. Podľa korektnosti by sa mala v ponuke objaviť konečná cena nehnuteľnosti vrátane provízie RK. Ale keďže kancelária X zadumpovala svoju cenu, maklér kancelárie Y vlezie ešte pod ňu. Kancelárie W a Z by to tiež rady predali, preto dajú cenu úplne bez provízie.

Chyba osloviť, čo najviac kancelárií ide obyčajne ruka v ruke s ďaľšou chybou. Nesprávnym stanovením ceny. Čo je logické, pretože, čo mi nie je schopný predať jeden maklér, to mi ostatní sľúbia. Samozrejme, že nehnuteľnosť v ponuke stojí a zaberá spomínaných sto miest. Iba čo mýli ostatných potencionálnych predávajúcich. Ale späť. Makléri spomínaných desiatich kancelárií majú nehnuteľnosť v ponuke a sem tam skontrolujú, či ju nemá niekto lacnejšie. Samozrejme, že má. Polovica maklérov sa už ani neunúva zavolať predávajúcemu, či znížil cenu, alebo ako to vlastne s nehnuteľnosťou je a automaticky podlieza cenu konkurencie. Majiteľ, ktorý túto nehnuteľnosť predáva ani netuší, že jeho dom alebo byt si žijú na serveroch svoj vlastný život. Kto je však na vine? On ako predávajúci dávno stratil prehľad, čo a komu to dal do ponuky, vie len, že však bol tu nejaký ten z nejakej tej a tak sme dohodli. Nakoniec sa nájde záujemca, ktorý samozrejme zavolá na najlacnejšiu ponuku. Maklér kancelárie X sa ozve predávajúcemu, že má preňho kupca, či sa môžu ísť pozrieť. Najveselšie je to vtedy, keď je to práve ten maklér, ktorý sa ani neunúval zavolať, ako je to s cenou. Čo spraví? Bude sa hanbiť? Nie. Jednoducho majiteľovi povie, že ten kupec to chce len za umelo zníženú cenu. Cena však vďaka neustálemu podliezaniu podliezla aj skutočnú trhovú hodnotu, resp. hodnotu ktorú by predávajúci mohol dostať, keby jednal šikovnejšie a preto v prípade predaja stráca kto? Predávajúci. Buď súhlasí s nižšou cenou, alebo sa rozhodne predávať ďalej.

Lenže. Chyba lávky. Nehnuteľnosť je už v ponuke dlho. Je sprofanovaná. Kupujúci si už na ňu vytvorili rezistenciu a nedôverujú jej, pretože ani nevedia, koľko skutočne stojí. Pýtajú sa prečo je v ponuke tak dlho, že určite musí mať nejakú chybu. A presne toto sú tie veci, ktoré hodnotu nehnuteľnosti skutočne znížia, pretože veci majú len takú hodnotu, akú im dáme.

Takže v sumáre. Pri predaji nehnuteľnosti sa nerovná kvantita kvalite. Pri stanovení ceny vlastnej nehnuteľnosti nie sú údaje z realitných serverov ideálne na určenie trhovej hodnoty nehnuteľnosti. A netreba ani veriť všetkým realitným maklérom.

Ako to robiť správne... nabudúce.



Čítajte viac: https://petovozar.blog.sme.sk/c/268317/Cim-viac-kancelarii-tym-vacsia-sanca-predat.html#ixzz1ii64W4j0


 

Ako postupovať pri predaji cez realitnú kanceláriu

 
V minulom blogu som písal najmä o chybách, ktorých sa predávajúci dopúšťajú a sľúbil som, že na budúce to bude o tom, ako by sa to malo robiť správne. Či vôbec treba osloviť realitné kancelárie a ako si vybrať tú správnu. Takže, v prvom rade si je treba uvedomiť, či skutočne mám záujem danú nehnuteľnosť predať, z akého dôvodu ju predávam, v akom časovom horizonte ju potrebujem predať a koľko peňazí očakávam.

Od tohto sa potom v podstate odvíja úspech, či neúspech transakcie. Človek by až neveril, koľko je v ponuke nehnuteľností, ktoré v skutočnosti majitelia akoby ani nechceli predať, lebo oni si predstavovali, že za svoju nehnuteľnosť dostanú podstatne viac, pod cenu nepôjdu a keď to majú predať, tak len za toľkoto, oni si chcú kúpiť dom a ešte si ho aj porobiť... Jednoducho nehnuteľnosť síce ponúkajú, ale v skutočnosti len skúšajú šťaštie a čakajú na princa, ktorý však neprichádza.

Z akého dôvodu je takisto smerodajné. Ak sa predáva nehnuteľnosť pod hrozbou exekúcie, dražby, finančných problémov, ktoré je treba hasiť, predávajúci si nemôže dovoliť luxus v podobe čakania na kupujúceho za reálnu cenu. V tom prípade sa obyčajne nehnuteľnosť predá hlboko pod cenou.

S druhou otázkou pre majiteľa ide ruka v ruke aj otázka v akom časovom horizonte by bolo treba danú nehnuteľnosť predať. Ideálny prípad je ak, predávajúceho čas vôbec netlačí, nepotrebuje rýchle zaplatiť za inú nehnuteľnosť, resp. nepotrebuje financie na nejaký súrny účel... Je to paradoxné, ale v takomto v takomto prípade má najväčšiu šancu svoju nehnuteľnosť rýchle a dobre predať. Ak tu existuje nejaký tlak, tak platí priama úmera, že čím väčší tlak, tým menšie sú šance na dobrý predaj.

A ako posledná vec je, že za koľko ju chce majiteľ predať. Schválne ide až o poslednú otázku, ktorú si je treba položiť, pretože hodnota nehnuteľnosti závisí aj od predchádzajúcich faktorov.

Prichádzame k meritu veci. Ponúkať svoju nehnuteľnosť sám, alebo spolupracovať s realitnou kanceláriou?

Ak už máte skúsenosti s predajom nehnuteľností, máte dobrého právnika, alebo sa jednoducho vyznáte v problematike, možno stačí zaželať vám veľa šťastia k dobrému obchodu a predaj zvládnete v kľude aj sami.

Horšie je to, ak si to však len myslíte a vytriezvenie môže byť pre vás kruté. Netreba strašiť tým, že niektorí takíto chytráci môžu prísť o svoju nehnuteľnosť, stačí len zle napísaná zmluva a problémy s tým spojené, škodou môže byť aj to, že predávajúci nemusí dostať primeranú hodnotu, prípadne dá len na dobré slovo a nehnuteľnosť drží pre imaginárneho kupca, ktorý mu napr. po pol roku povie, že on si to rozmyslel a medzitým mohla byť nehnuteľnosť  trikrát predaná a i...

No človek však nemusí byť len chytrák a jednoducho realitným kanceláriám neverí, čomu sa pri praktikách niektorých kancelárií a maklérov ani nečudujem. (o tom nabudúce) Teda rozhodne sa inzerovať sám. Nehnuteľnosť hodí na internet a do regionálneho periodika. Čo sa stane? Behom dvoch týždňov má desať telefonátov. Super!!! - pomyslí si. Ide to lepšie, než som predpokladal - blahoželá si. Lenže z tých 10 telefonátov je minimálne 7-8 maklérov, alebo tiežmaklérov, z ktorých niektorí sa ani nepredstavia menom kancelárie. Iní zas povedia, že majú konkrétneho klienta a či to môžu preňho nafotiť. A na druhý deň je nehnuteľnosť v ponuke kancelárie. Často nepomáha ani formulka- RK nevolať, pretože pri praktikách niektorých maklérov je toto len špička ľadovca.

Ok. Takže ako teda postupovať? Otázky mám zodpovedané, do viacerých kancelárií nechcem dať svoju nehnuteľnosť, do súkromnej inzercie takisto nie, chcem sa spoľahnúť na služby profesionálov, lenže ako si mám vybrať dobrú realitnú kanceláriu?

V prvom rade je treba pospytovať sa vo svojom okolí. Rodiny, priateľov, známych, susedovm ktorí podobnú skúsenosť už absolvovali. Kedy ju absolvovali, aké mali skúsenosti a dojmy, či boli s prácou realitnej kancelárie spokojní, alebo nie, popátrať na internete, zistiť si referencie a skúsenosti v diskusiách, pozrieť si realitné portály, reklamu, čo ponúkajú kancelárie, jednoducho zozbierať čo najviac informácií. Takto vyzbrojený môžem osloviť viacero kancelárií, ale s tým, že mám síce záujem predávať svoju nehnuteľnosť, ale zvedavý som najmä na to, čo pre samotný predaj pre mňa kancelária spraví. Pre dobrého makléra z dobrej kancelárie by nemal byť problém po obhliadke nehnuteľnosti a získaní všetkých relevantných informácií predstaviť klientovi predajnú stratégiu, kde patrí najmä správne určenie reálnej predajnej ceny, vysvetlenie akým spôsobom bude daná nehnuteľnosť prezentovaná, postup makléra a kancelárie, kvalitný predajný servis, resp. pravidelné reporty (telefonáty, maily o záujme/ nezáujme o nehnuteľnosť, o vývoji trhu a situácii a i...), právny servis (vypracovanie kúpno-predajných zmlúv, zmlúv o prevode vlastníctva bytu, či zmlúv o budúcej zmluve, návrhu na vklad...), a kvalitný popredajný servis (kataster,pomoc pri odhlasovaní elektriny, plynu, vody..., vypracovanie odovzdacieho a preberacieho protokolu, kontakty na služby, remeselníkov a i...).

Po takejto selekcii mi bude stačiť jedna jediná kancelária, s ktorou by som sa nemal báť podpísať aj exkluzívnu zmluvu, pretože viem, že máme spoločný záujem a to predať čo najlepšie a pokiaľ možno čo najskôr. ( k výhodám exkluzívnej zmluvy pre predávajúceho neskôr)

A na záver. Provízia kancelárie sa zvyčajne pohybuje medzi 3-6% z hodnoty nehnuteľnosti. Platí, že čím lepší maklér a kancelária, tým môže byť provízia vyššia. Vyššia by však mala byť aj kvalita poskytovaných služieb. Dumpovanie, alebo podliezanie ceny konkurencie obyčajne znamená, že aj hodnota poskytovaných služieb a samotného makléra je menšia ako konkurencie.

 

 



Čítajte viac: https://petovozar.blog.sme.sk/c/269532/Ako-postupovat-pri-predaji-cez-realitnu-kancelariu.html#ixzz1ii6TmVhL


Praktiky realitných kancelárií a spôsob, ako sa im vyhnúť

  Sám pracujem ako realitný maklér, tým viac však do toho vidím. Často sa potom ani bežným ľuďom nedivím, že o makléroch majú vytvorený obraz, aký majú. Pozrime sa na to od podlahy. Realitné kancelárie sú tu na to, aby zarábali. Ale to aj banky, predavači nábytku, kaderníci, kozmetičky či iní. Ak sa mi nepáči moja kaderníčka, pretože ma dokatuje a ešte si vypýta nehorázne peniaze, na budúci mesiac idem k inej. Nakoľko však väčšina ľudí predáva, alebo kupuje nehnuteľnosť po prvýkrát , alebo len párkrát za život, zvyčajne nevedia, ako to funguje. Nevedia ako postupovať, na koho sa obrátiť, čo a kde vybaviť atď...


 

Ako si teda má človek vybrať kanceláriu? Ideálne je, ak nemáte skúsenosť, popýtať sa vo svojom okolí na ľudí, ktorú už takú skúsenosť majú a vedia vám povedať, či je kancelária XY skutočne korektná, alebo nie, ak nenájdete, alebo sa vaši známi stretli s neserióznym prístupom, ďalšou možnosťou je preveriť si kancelárie na nete, telefonicky, či osobne.

Prvým kritériom je, či kancelária, alebo dotyčný človek vôbec má oprávnenie podnikať v oblasti sprostredkovania predaja nehnuteľností, či dajme tomu človek, ktorý vám sľúbi, že vám nájde kupca, alebo nehnuteľnosť nepredáva hrnce, kuchynské nože a popritom aj byty :-)))).

Druhým kritériom, či je kancelária buď súčasťou väčšej siete realitných kancelárií, alebo aspoň členom NARKS (Národnej asociácie realitných kancelárií).

To však nie je všetko. Každá kancelária sa tvári seriózne. Každá deklaruje, že poskytuje kvalitné , profesionálne a nadštandardné služby, otázne je, či tak aj skutočne postupujú. Pretože častokrát aj realitná kancelária s členstvom praktikuje minimálne zavádzajúce praktiky.

Porovnávajte. Úroveň komunikácie, spôsob jednania,priestory,podmienky... Nie je chybou obrátiť sa na viac kancelárií. Dôležité je správne si vybrať.

Seriózna kancelária s Vami bude chcieť uzavrieť zmluvu o sprostredkovaní. Zmluva by však mala byť ochranou aj pre vás. Predídete tak prípadným nedorozumeniam pri jednaní o cene, či o výške provízie.

Mnoho maklérov vám povie, že zmluvu nepotrebuje, že oni to radšej urobia bez zmluvy a za nižšiu províziu ako konkurencia. Otázkou pre vás je, či aj svoju nehnuteľnosť potom kupujúcemu predáte len tak na dobré slovo, alebo s kúpnou zmluvou?

Zmluva vás navyše chráni aj v tom, že kancelária nemôže svojvoľne znižovať cenu vašej nehnuteľnosti, ako sa to často stáva. Bohužiaľ je príliš častým javom, že maklér, alebo kancelária len aby predal, zníži cenu vašej nehnuteľnosti bez vášho vedomia a ak mu zavolá záujemca, zoberie ho na obhliadku a Vám povie, že kupujúci je ochotný kúpiť len v tom prípade, ak to dáte za takú a takú cenu. (nakoľko v ponuke mal inú cenu, než za akú ste boli dohododnutí)

Je to sprosté a pritom také jednoduché. Skrátka čaro psychológie. Predávajúci je pritlačený k múru a väčšinou ponuku zoberie, pretože ako sa hovorí, lepší vrabec v hrsti, ako holub na streche.

Je to podobné, ako keď človek nutne potrebuje peniaze a príde niekto s kufríkom, ale za absolútne nevýhodných podmienok. Podpíše a má peniaze, alebo nepodpíše, kufrík sa zatvára a.... Ľudia zvyčajne podpíšu. A predávajúci predá. Psychológia.

Nižšia provízia tiež neznamená, že ušetríte. Ako maklér svojvoľne zníži cenu vašej nehnuteľnosti, tak si môže svojvoľne narábať aj so svojou províziou. Ak sa aj s vami dohodne, že to predá za polovičnú províziu ako konkurencia, kde máte napísané, že tú druhú časť si nevypýta od kupujúceho? Výsledok je pre kupujúceho aj pre predávajúceho rovnaký, pretože výsledná suma je vždy mínus provízia. Tak pre jedného aj druhého, jediný maklér je usmiaty. Prípadne si od vás dodatočne zapýta rôzne poplatky.

Pozor však aj na zmluvu!!! Zo skúsenosti viem, že ľudia sa často zmluvy boja, pretože ich kancelária oklamala. Jednoducho uzatvorila exkluzívnu zmluvu a potom pre predaj ani prstom nepohla. Človek si nehnuteľnosť predal sám a zrazu sa zjavil panáčik a že „milý pane, ešte nám niečo dlhujete...“ Exkluzivita nie je zlá, dôležité však je ako sa používa. Je to na dlhší článok, ale v stručnosti je najideálnejšou cestou k dobrému a rýchlemu predaju. Maklér však musí dohodnúť a nastaviť reálnu cenu, inak to nemá pre obe strany zmysel, kancelária a maklér takisto musia garantovať aktivitu, tlačiť nehnuteľnosť na najlepšie viditeľné miesta, spraviť primeraný marketing a pravidelne s predávajúcim komunikovať.

Iný prípad. Otvoríte si realitný portál a vidíte, že kancelária XY ponúka milión ponúk. „ÉÉÉj to musí byť dobrá kancelária“ pomyslíte si, pozriete si pár ponúk a voláte. Zo šiestich ponúk sú štyri neaktuálne. Obhliadku si dohodnete na zvyšné dve, prídete na miesto činu a nesedí adresa, poschodie, ani cena, maklér je na mieste činu evidentne takisto prvýkrát.

A ak nesedí cena „Nepýtajte sa majiteľov na cenu, ja ich zrazím dole, dobre?“ Že nesedia ani výmery a popis nevadí.

Naoko majú najväčšiu ponuku, čo na tom, že ponuka sa skladá z neaktuálnych, nekorektných, nepresných a dokonca aj nedohodnutých nehnuteľností, stiahnutých len tak z internetu? „Však nejako toho volajúceho dostaneme“ je filozofiou týchto tiežkolegov. „Buď znížime predávajúceho, alebo presvedčíme kupujúceho, že teraz sme predali dva takéto byty, idú jak rožky, rýchlo, rýchlo to kúpte, lebo už mám ohlásených ďalších kupcov...“

Po takýchto skúsenostiach si veľa ľudí vytvorí výrazne negatívny názor na prácu kancelárií a maklérov všeobecne. Bohužiaľ doplácajú na to aj tí slušní a korektní. Sám poznám kolegov aj z konkurenčných kancelárií, ktorých dokážem odporučiť a odporúčam.

Nájsť serióznu kanceláriu a makléra však nemusí byť až také ťažké. Zvyčajne už po prvom kontakte si dokážete utvoriť obraz o tom, s kým spolupracujete. Korektný maklér Vám často povie, že cena Vašej nehnuteľnosti je nereálna a je príliš vysoká, ale dokáže Vám aj vysvetliť prečo, seriózny maklér si často zapýta väčšiu províziu, ale vie vysvetliť, čo všetko Vám za ňu ponúka. Ak takého máte, ste na dobrej ceste k úspešnému obchodu, pri ktorom budú nakoniec spokojné všetky 3 strany.

Ak sa však stretnete s opačným prípadom, odporúčam spoluprácu zrušiť a to aj v prípade, ak Vám budú tvrdiť, že majú klienta, alebo iné psychologické finty. Opäť zo skúsenosti viem, že klienti zrušia spoluprácu s kanceláriou. Tá však nehnuteľnosť veselo ponúka ďalej a s hrošou kožou zavolajú, že idú na obhliadku. Jednoducho počítajú s tým, že dostanú možnosť na vás zatlačiť. Nedajte sa!

Protiopatrenie je veľmi jednoduché. Ak má ten kupujúci skutočne záujem o kúpu vašej nehnuteľnosti, určite si ju dokáže nájsť aj cez serióznu kanceláriu.

Suma sumárum. Oslovujte preverené kancelárie, ak nepoznáte, postupujte dôsledne a dôrazne. Ak sa Vám spolupráca nepozdáva, ukončite ju. Najlepšie písomne. Nenechávajte so sebou manipulovať a nedajte sa tlačiť k múru.

Prajem šťastnú ruku



Čítajte viac: https://petovozar.blog.sme.sk/c/286113/Praktiky-realitnych-kancelarii-a-sposob-ako-sa-im-vyhnut.html#ixzz1jR3w2Fn3

 


Ako predať byt, podrobný rozpis krokov

 

 Pridávam niečo čisto technického rázu. Ak som na niečo zabudol, kľudne ma doplňte.  Technický postup predaja bytu môžeme rozdeliť do troch etáp: PRED, POČAS A PO PREDAJI.


 PRED SAMOTNÝM PREDAJOM:

 

  1. Jednoznačne odstrániť všetky drobné nedostatky: pokazené dvere, rozbité okno, kľučky, kvapkajúci vodovod, ak sú steny ošúchané odporučil by som aspoň jednoduchú maľovku a i... - každý nedostatok potencionálne znižuje reálnu cenu Vášho bytu o často stovky eur, preto je oveľa výhodnejšie investovať pár desiatok do opráv.

  2. Generálne upratovanie a udržiavanie bytu v permanentnom poriadku. Pravidelne vetrať a dbať na vôňu bytu. U kupujúcich zvyčajne rozhoduje prvý dojem. Často sa stáva, že predávajúci nemajú dostatok času na príchod potencionálnych záujemcov a tým potom neporiadok a tuch v byte určite nevnikne presvedčenie, že toto je ich vysnívané bývanie. Opäť minimálna investícia, čistiace prostriedky, osviežovače vzduchu a trochu disciplíny.

  3. Zbaviť sa starých, nepotrebných vecí a príslušenstva. Kupujúci nekupujú rárohy predávajúcich. Okrem toho, čím menej vecí sa nachádza v byte, tým priestrannejší vyzerá byť.

 

POČAS SAMOTNÉHO PREDAJA:

  1. Mať vyrovnané všetky účty súvisiace s bytom (bytové družstvo, správca, elektrárne, plynárne a i...)

  2. Mať k dispozícii prefotenú Zmluvu o nadobudnutí bytu (zmluva o prevode vlastníckych alebo členských práv, darovacia zmluva, či iný dokument o nadobudnutí aktuálnym majiteľom). Je potrebná k znaleckému posudku, ak si kupujúci berie hypotéku, alebo k príprave Zmluvy o prevode vlastníckych práv k bytu na kupujúceho. Okrem iného v nej bývajú aj údaje o rozmeroch bytu, miestností, príslušenstva a i...

  3. K dispozícii si zaobstarať (či už kupujúci, predávajúci alebo realitná kancelária) aj doklad o veku stavby. ( potrebný pre účely znaleckého posudku, vybavuje sa obyčajne na mestskom úrade a stojí cca 1,5 €)

  4. Pre účely hypotekárneho úveru kupujúci (alebo realitná kancelária) na príslušnom katastrálnom úrade vybavuje kópiu katastrálnej mapy a listu vlastníctva ( tzv. elvéčko), oba dokumenty stoja 2x8 € kolok. (kolky na pošte, alebo v kolkomate na katastri, niekedy sa však stáva, že kolkomat nemá niektoré kolky)

  5. Zmluva o prevode vlastníckych práv by mala byť vyvážená pre obe strany, jasná a zrozumiteľná, obsahovať údaje predávajúcich aj kupujúcich, samotnej nehnuteľnosti, spĺňať všetky zákonné náležitosti a malo by v nej byť zadefinované akým spôsobom bude vyplatená kúpna cena. Hotovosťou, prevodom, hypotékou, notárskou úschovou, vinkulovaným účtom, alebo kombináciou týchto spôsobov.

    Veľmi často sa využíva ako najbezpečnejší spôsob platby, notárska úschova, alebo vinkulovaný účet v banke, kedy sa peniaze vložia na osobitný účet, kde k nim nemá prístup ani kupujúci, ani predávajúci a na účet predávajúceho sa uvoľnia až vtedy, keď je na LV uvedený kupujúci ako nový majiteľ. Jednoduchá rada: Zmluva by aj tak mala byť po splnení všetkých týchto náležitostí, čo najstručnejšia.

  6. Overenie podpisov. Podpisy overujú len predávajúci a to buď u notára, na matrike na mestskom alebo obecnom úrade, prípadne u advokáta. (poplatok za overenie zvyčajne od 0,5 € na obecnom úrade, na mestskom 1 €, u notára od 1,5 € individuálne).

    Od 1.9.2009 platí aj tzv. Autorizácia zmlúv advokátom, ktorá v skratke prináša isté výhody obom stranám a to: predávajúci už nemusia inde (notár, matrika...) overovať svoje podpisy, táto povinnosť prechádza na právnika, pričom preskúma aj totožnosť zúčastnených, čím sa výrazne zamedzí možnosť podvodu a za prípadné škody aj zodpovedá svojim klientom. Kataster už po autorizácii neskúma právnu stránku zmluvy, ale zameriava sa len na súlad s katastrálnym operátom a skracuje sa doba spracovania z normálnej (30 dní), na 20 dňovú. (zrýchlený vklad lehota 15 dní).

  7. Potvrdenie od správcu že na byte neviaznu žiadne nedoplatky, prikladá sa k zmluve ako príloha na kataster (vybavuje ho predávajúci)

  8. Poplatky na katastri: návrh na vklad 66 € (30 dňová lehota), zrýchlený návrh na vklad 265,5 €( 15 dňová lehota), elektronický návrh na vklad 33 € kolok (musí však byť aktivovaný elektronický podpis), na kataster idú 2 zmluvy o prevode a dva návrhy na vklad, pričom každému účastníkovi zmluvy zostáva 1 originál, čiže počet zmlúv sa rovná počet účastníkov plus 2.

  9. Prerušenie konania Správou katastra- kataster preruší konanie ak sa v zmluve, alebo návrhu na vklad vyskytli formálne nedostatky, alebo chyby, ktoré je treba opraviť, alebo doplniť, zvyčajne nemusí ísť o nič vážne, riešením je doplniť, opraviť, spresniť, alebo uviesť na pravú mieru tieto nedostatky spísaním dodatku, opäť overiť podpisy predávajúcich a zaniesť na kataster.

  10. Zastavenie konania Správou katastra- je ten horší variant, kedy buď v lehote neboli opravené chyby, pre ktoré bolo konanie prerušené, alebo jedna strana odstúpila, prípadne má zmluva také chyby po právnej stránke, pre ktoré nie je možné úkon vykonať.

  11. Odovzdanie a prevzatie bytu, k tomu najlepšie poslúži protokol o odovzdaní a prevzatí bytu, kde sa zaznamená najmä stav meračov energií (voda, plyn, elektrina) a prípadný súpis zariadenia a vybavenia domácnosti, ktorý môže byť (ale nemusí) prílohou Zmluvy, v prípade ak sa kupujúci a prdávajúci napr. dohodli, že byt sa predáva s vybavením.

 

PO PREDAJI

  1. Odhlásenie: elektrárne- stačí telefonické odhlásenie bývalého majiteľa (potrebné údaje z faktúry a nahlásenie stavu meračov podľa protoklu o odovz. a prevzatí, následne sa potom zaregistruje nový majiteľ (adresa. Okružná 14, Trnava, t.č.: 033/550 13 47)

    plyn- osobne sa odhlási starý majiteľ, potom osobne nový, taktiež údaje z protokolu (adresa:Vajanského 38, Trnava), pričom pri oboch stačí Zmluva

  2. Správca, alebo bytové družstvo- adresa je uvedená v Zmluve, prehlásenie po získaní LV

  3. Odhlásenie a prihlásenie na MÚ (do 30 dní), zmeny do OP a pekné bývanie :-)))

Zdá sa vám to zložité? Alebo sa aj tak bojíte pokusu o podvod? Alebo nemáte jednoducho na také veci čas? Ako si vybrať správne, hneď v ďalšom blogu.

 


Ukončite spoluprácu

 

Ak ako predávajúci ponúknete na predaj svoju nehnuteľnosť do viacerých kancelárií, automaticky počítajte s tým, že niektorí makléri ZÁMERNE uvedú inú cenu, než na akej ste sa dohodli. Samozrejme nižšiu. Položte si otázku: "Čí záujem sleduje tento maklér?" Vás ako predávajúceho a to, že sa bude snažiť pre Vás získať najlepšiu možnú cenu, alebo len svoj vlastný záujem, a to predať aj za cenu nekorektného jednania a neférových praktík?


Nie som úplne proti tomu, ak má predávajúci nehnuteľnosť vo viacerých kanceláriách, problémom však sú neférové praktiky samozvaných profesionálnych kancelárií a ich maklérov.

Doplácajú na to všetci. Predávajúci tým, že prichádza o peniaze, kupujúci tiež.

Vezmite si bežného kupujúceho, resp. záujemcu. Pozrie si ponuku a osloví kanceláriu s najnižšou cenou danej nehnuteľnosti. Lenže po obhliadke vyjde najavo, že cena nesedí a milí kúpychtivý si musí priplatiť aj províziu kancelárie, ktorú však kancelária mala uvedenú na svojej stránke, že je v konečná.

Kvázi šikovný maklér si s tým poradí. Tam uberie, tam pridá, ale svoju províziu si zázrakom uháji. Predávajúci nakoniec nedostane toľko, koľko požadoval a kupujúci si tiež nakoniec bude musieť priplatiť viac.

Je toto o šikovnosti makléra, alebo kancelárie? Vôbec nie. Ja tomu hovorím jednoducho PODVODNÉ JEDNANIE. Miesto toho, aby dokonale vysvetlil predávajúcemu situáciu na trhu, prebral cenovú politiku, stratégiu predaja a veľa iných podstatných vecí, sprosto zavádza.

Samozrejme nakoniec tým strácajú kredit aj slušné kancelárie a makléri.

Preto jednoduchá rada. Ak sa stretnete s takýmto prístupom, neváhajte, spoluprácu s takouto kanceláriou a maklérom ukončite, či už ste predávajúci, alebo kupujúci.

Dobrá správa je, že pár serióznych maklérov a kancelárií nájdete ešte stále.

 

,